Tematikus szószedet
A
Activity audit - Honlap aktivitás audit
Független értékelés egy honlap meghatározott időtartam alatti felhasználói aktivitásáról. Az auditor által leggyakrabban tanúsított mérőszámok: reklámletöltések száma, oldalletöltések száma, kattintások, egyedi felhasználók száma. Az audit végén részletes jelentés készül a tanúsított mérőszámok alakulásáról.
Ad click - Reklámkattintás
A felhasználók reklámelemekre adott válaszainak mérése, mely során a felhasználók egy másik honlapra kerülnek (click-through), a reklámelemet tartalmazó honlap másik oldalára kerülnek (in-unit click), vagy az egér mutatójának a reklámelem fölé történő húzása (mouseover) vált eredményez változást az oldal tartalmában.
Adview ár
Az az összeg, amit a hirdetni kívánó a honlap tulajdonosának fizet, a hirdetést tartalmazó oldal letöltéséért. Mértékegysége: Ft/db.
Affinitás marketing
Olyan marketing szemléletmód, amely a felhasználók azon csoportjára koncentrál, akik igazolhatóan érdeklődnek valamilyen terület iránt.
Attitűd
Attitűd, azaz beállítódás, olyan tanult készenléti állapot, amely megmutatja, melyik motivációs csoport fontosabb a fogyasztó számára. Egy tárggyal, személlyel, jelenséggel szembeni pozitív vagy negatív reakcióban testesül meg.
Az egyén tárggyal vagy gondolattal kapcsolatos általános, kedvező vagy kedvezőtlen kognitív értékelését, érzéseit vagy cselekvési tendenciáit írja le.
Állandó minőség
Az a mérték, amelyen belül minden gyártott egység azonos és megfelel a célspecifikációnak.
Ár
Egy termék vagy szolgáltatás tulajdonjogának vagy használatának megszerzéséért kért pénzmennyiség.
Árengedményes csomag
A termék címkéjén vagy csomagolásán feltüntetett rendes árból megtakarítást ajánl a fogyasztónak. Lehet csökkentett árú csomag (egyetlen csomag csökkentett áron vagy "egyet fizet, kettőt kap") vagy pántlikázott csomag (több, egymáshoz kapcsolódó termék egybecsomagolása).
Árrugalmassági együttható
Megmutatja, hogy 1 százalékos árváltoztatás hány százalékos keresletváltozást eredményez.
Belső referenciaár
Az az érték, melyet a fogyasztó egy adott áruért indokoltnak tart megadni.
B
Bolthűség
Az a fogyasztói magatartás, amelynek során a vásárlók tartósan előnyben részesítenek egy-egy üzletet vagy üzletláncot.
D
Differenciálatlan marketing
A vállalat ugyanazt a terméket kínálja, ugyanolyan módon valamennyi potenciális vevőjének.
Differenciált marketing
A vállalat a piacot alkotó főbb szegmentumok mindegyikét kiszolgálja, s ehhez különböző marketing-mixet alakít ki.
Direct Response
Válaszra ösztönző DM vagy egyéb marketing tevékenység. Eszközei lehetnek: válaszlevelezőlap, kuponos hirdetés, hirdetésben megjelenő telefonszám, E-mail postaláda, stb.
Direkt Mail
A Direkt Marketing egyik eszköze, levélreklám.
Direkt Marketing
A reklámozás egy speciális területe. Lényege a kétirányú kommunikáció, a célzott kapcsolatfelvétel, amikor a megkérdezett személytől visszajelzést is várunk.
Olyan interaktív marketingrendszer, amelynek célja, hogy egy vagy több reklámeszköz felhasználásával bárhol mérhető reakciót, választ és/vagy üzletkötést eredményezzen.
E
Etnocentrikus marketingstratégia
A belföldi piac felsőbbrendűségét feltételező, s az ott folytatott marketingtevékenységet változtatások nélkül érvényesítő stratégia a külpiacokon.
Externális költségek
Azok a közlekedés által másoknak okozott költségek (környezetvédelem, baleseti károk stb.), amelyeket nem a közlekedésben résztvevők fizetnek meg. Az EU által vallott elvek: az infrastrukturális ráfordítások megfizettetésén túl az externális költségeket is az igénybevevőkre terhelni (az externáliák internalizálása), ezzel befolyásolva a szállítókat döntéseikben. A közúti közlekedés externális költségei a legmagasabbak.
Életmód
Az egyén életmódja tevékenységében, érdeklődési körében és nézeteiben tükröződik. Az életmód a személyiség környezettel kialakított kapcsolata.
Értékelvű árképzés
A megcélzott ár elsősorban a termék vagy szolgáltatás által a fogyasztó számára nyújtott becsült hasznosságból/értékből alakul ki, s nem a költségekből.
Értékesítési koncepció
A fogyasztó - ha magára hagyják - nem vásárol eleget a vállalat termékeiből. A szervezetnek ezért agresszív promóciós és értékesítési erőfeszítéseket kell tennie.
Értékesítési kvóta
Személyre szóló értékesítési terv.
Értékesítési rendszer
A terméknek a termelőtől a fogyasztóig vagy felhasználóig történő eljuttatását végző vállalaton belüli és e célra bevont vállalaton kívüli szervezetek és az általuk ellátott funkciók.
Értékesítési személyzet
Közvetlen vállalati alkalmazásban álló, a cég termékeinek és szolgáltatásainak értékesítésével foglalkozó emberek csoportja.
Értékesítési út
Szűkebb értelemben az az út, amelyet egy-egy termék megtesz a termeléstől a végső fogyasztásig.
Tágabb értelemben azon intézmények kombinációja és sorozata, amelyen keresztül egy vagy több marketingfunkció ellátása (potenciálisan vagy részlegesen) megvalósul.
Érzékelés
Az érzékszervek azonnali és közvetlen reakciója az ingerekre.
Észlelés
Az a folyamat, melynek során a fogyasztó az ingereket szelektálja, összefüggő, jelentéssel bíró képpé rendezi.
Észlelt minőség
A fogyasztók számára felismerhető és tudatos minőség.
F
Fedezetszámítás
A fix és változó költségekkel, valamint a termelési mennyiséggel operálva, a becsült értékesítési árbevételre támaszkodva meghatározza a fedezeti pontot, azaz azt a termelési szintet, ahol az árbevétel megegyezik az összköltséggel.
Fedőmárka
Egy vállalati márkanév és egy termékmárka kombinációja.
FMCG vállalat
Fast moving consumer goods piacra termelő cég.
Fogyasztói magatartás
A termékek és szolgáltatások megszerzése és használata során végzett tevékenységek összessége, amelynek célja a fogyasztói megelégedettség növelése.
G
Geocentrikus marketingstratégia
A vállalat minden piacon azonos marketingtevékenységet valósít meg.
Globális marketing
A differenciálatlan marketingstratégia speciális esete, melynek keretében a vállalat azonos marketingeszközöket alkalmaz a különböző nemzeti piacokon.
H
Haszonkulcsos árképzés
A vállalat az összes költségeit figyelembe véve meghatározza, hogy hány százalékos hasznot kíván beépíteni a piaci árba
Hit
Olyan felfogás, amely egy személy valamiről alkotott véleményét fejezi ki.
Hozzárendelhető költség
Az a költség, amelynek felmerülése elkerülhető lehetne, ha a termék, funkció, vagy folyamat nem jönne létre.
I
Inger
Az érzékszervekre ható változások bármilyen formája.
K
Keresztár-rugalmasság
Azt mutatja meg, hogy A termék árának 1 százalékos változása miként változtatja meg B termék keresletét.
Kommunikáció
Üzenetek küldése és továbbítása. Feltétele, hogy az üzenet kölcsönösen értelmezhető legyen.
M
Marketing
Szűkebb értelemben: olyan vállalati tevékenység, amely a vevők/felhasználók igényeinek kielégítése érdekében elemzi a piacot, meghatározza az eladni kívánt termékeket és szolgáltatásokat, megismerteti azokat a fogyasztókkal, kialakítja az árakat, megszervezi az értékesítést és befolyásolja a vásárlókat.
Tágabb értelemben: a vállalat egészére kiterjedő, a vevőkkel való azonosulást hangsúlyozó filozófia, szemléletmód, amelynek megvalósítása a vállalati felsővezetés feladata, olyan módon, hogy a vállalati résztevékenységek integrációjában a marketingszempontok domináljanak.
Kiterjesztett értelemben: minden értékkel rendelkező jószág cseréje. Az üzleti vállalati szférán túl kiterjed az olyan, nem nyereségorientált területekre is, mint például az oktatás, kultúra, vallás, politika, stb.
Marketing eredményesség
A tervezett tevékenységek megvalósításának és a tervezett eredmények elérésének mértéke.
Marketing hatékonyság
Az elért eredmény és a felhasznált erőforrások viszonya.
Marketing menedzsment
A tervezésnek és a végrehajtásnak az a folyamata, melynek során elképzelések, áruk és szolgáltatások teremtése, árazása, promóciója és elosztása megy végbe, annak érdekében, hogy a cseréken keresztül egyéni és szervezeti célok valósuljanak meg.
Marketing-adatbázis
Az egyéni fogyasztókra, lehetőségekre és elképzelésekre vonatkozó releváns, hozzáférhető és marketingcélokra felhasználható, mindenre kiterjedő információk (pl. a piacvezető pozíció elérésére, annak megtartására, egy termék vagy szolgáltatás fogalmára, a fogyasztói kapcsolatok fenntartására) szervezett gyűjteménye.
Marketing-alapstratégia
A vállalat vagy a stratégiai üzleti egységek céljainak kitűzése és azon eszközök hosszabb távra történő, tartós meghatározása, amelyek révén a marketingfunkció menedzselésével e célok megvalósíthatók.
Marketing-döntéstámogató rendszer
Az adatgyűjtés, a rendszerek, az eszközök és technikák koordinációját, valamint az ezeket támogató szoftvereket és hardvereket jelenti, amelyeken keresztül a szervezet önmagáról és környezetéről releváns információt gyűjt és értelmez, illetve azt marketingakcióinak forrásává teszi.
Marketing-információrendszer
A különböző külső ás belső információk koordinált és folyamatos gyűjtését, feldolgozását, szelektálását, tárolását, áramoltatását és megjelenítését megvalósító rendszer.
Marketing-mix
A vállalati marketingeszközök különböző piaci helyzetekben alkalmazott kombinációja.
Marketing-részstratégia
A marketingcélok meghatározása és az egyes marketing-résztevékenységek révén történő meghatározásának felvázolása.
Marketing-auditálás
Egy vállalat marketingkörnyezetének, -célkitűzéseinek, -stratégiájának és -tevékenységének átfogó, szisztematikus, független és rendszeresen ismétlődő vizsgálata, amelynek célja a problematikus területek meghatározása, valamint cselekvési terv kidolgozása a marketingteljesítmény javítására.
Marketingcsatorna
Olyan önálló szervezetek, amelyek abban a folyamatban vesznek részt, amelynek eredményeként a termék vagy szolgáltatás használatra vagy fogyasztásra rendelkezésre áll.
Marketingfunkció
Az egy vállalatnál felmerülő marketing-részfeladatok összessége, amelyet nem kizárólag - de gyakran leghatékonyabban - marketingszervezet lát el.
Marketinghatásosság
A elérendő marketingcél hosszú távú hatásfoka. A marketinghatásosság általában a piac várható fejlődéséhez és a vállalat lehetőségeinek megfelelő piaci magatartás kiválasztásához kötődik.
Marketinghatékonyság
A marketing-ráfordítások megtérülése, amit általában az értékesítéshez, vagy más marketingteljesítmény-mutatóhoz viszonyítunk.
Marketinginformáció-rendszer
Emberek, berendezések és eljárások összessége, amelyek összegyűjtik, rendszerezik, elemzik, értékelik és eljuttatják a szükséges, pontos és időszerű információt a marketing döntéshozóihoz.
Marketingkoncepció
A marketingkoncepció szerint a szervezeti célok elérésének kulcsa a célpiacok szükségleteinek és igényeinek meghatározása és konkurenciánál hatékonyabb kielégítése.
Marketingkódex
Olyan alapelvek és ajánlások gyűjteménye, amely szakmai konszenzusra támaszkodva a vállalatok kívánatos magatartási normáit írja le.
Marketing megfigyelési rendszer
Olyan eljárások és források összessége, amelyeket a menedzserek a marketingkörnyezetben lejátszódó lényeges folyamatokkal kapcsolatos mindennapi információ megszerzésére használnak.
Marketingmix
Azon marketingeszközök összessége, amelyeket a vállalat a célpiacon céljai elérésére használ.
Marketingorientáció
Olyan vállalati gazdálkodási magatartási forma, amely során érvényesül a marketingfunkció dominanciája más vállalati funkciók felett.
Marketingszervezet
A vállalat formalizált, marketingfeladatok ellátására szakosodott szervezeti egysége.
Marketingvállalat
A marketingtevékenységek széles körét ellátva megvalósítja a marketingfunkció dominanciáját.
Márka
Név, kifejezés, szimbólum, design, vagy ezek kombinációja. Célja, hogy adott eladó termékeit vagy szolgáltatásait azonosítsa és megkülönböztesse őket a versenytársakétól.
Megbízhatóság
Annak a valószínűségnek a mértéke, hogy egy termék meghatározott időtartamon belül nem romlik el, vagy nem működik rosszul.
Minőség
A termék vagy szolgáltatás meghatározóinak vagy jellemzőinek összessége, amelyek alkalmassá teszik elfogadott vagy értelemszerű szükségletek kielégítésére.
MMSZ - Magyar Marketing Szövetség
-Szervezi és összefogja a marketing területén dolgozókat
-Állást foglal a marketing területet érintő kérdésekben
-Kezdeményezi, koordinálja, szervezi tagjai összehangolt fellépését mindazon kérdésekben, amelyek a szakmával kapcsolatban felmerülnek
-Kapcsolatot tart fenn és együttműködik a hazai és a nemzetközi szakmai szervezetekkel
-Kapcsolatot tart fenn a szakterületet érintő kérdésekben a szakmán kívüli társadalmi szervezetekkel
-Érdekegyeztetés és érdekképviselet szakmai és gazdasági szempontból
N
Nemzetközi marketing
A külföldi piacokon végzett marketingtevékenység, ahol a vállalat differenciált vagy differenciálatlan marketing alkalmazásával alkalmazkodik az adott piac sajátosságaihoz.
P
Policentrikus marketingstratégia
A vállalat minden piacot önálló egységként kezel, és a helyi adottságokhoz igazodó egyedi marketingstratégiát folytat.
R
Referenciacsoport
A referenciacsoportok mindazok a csoportok, amelyek az ember attitűdjeire vagy magatartására közvetlen (személyes) vagy közvetett hatással vannak. Tagsági csoportok azok, amelyek közvetlenül befolyásolják az embert.
Regionális marketingstratégia
Egy-egy hasonló ország csoport piacain követett azonos marketinggyakorlatot jelent.
Rezervációs ár
A vevő szempontjából az a legmagasabb ár, amelyet egy vevő hajlandó fizetni egy termékért/szolgáltatásért. Az eladó szempontjából az a legkisebb ár, amelyen az eladó még hajlandó piacra vinni az áruját.
S
Személyiség
A személyiség az egyén sajátos pszichológiai jellemzőinek összessége. E jellemzők viszonylag tartósan és konzisztens módon határozzák meg a környezeti hatásokra adott egyéni válaszokat.
Szervezeti vásárlás
Olyan döntéshozatali folyamat, amely során a formális szervezetek megteremtik az igényt a megvásárolt termékekre és szolgáltatásokra, azonosítják, értékelik a lehetséges árukat és szállítókat, majd választanak közülük.
Szolgáltatás
Olyan cselekvés, vagy teljesítmény, amelyet egyik fél nyújt a másiknak, és amely lényegét tekintve nem tárgyiasult, és nem eredményez tulajdonjogot semmi fölött. Előállítása kapcsolódhat fizikai termékhez.
T
Tanulás
Magában foglalja a tapasztalat eredményeképpen bekövetkező magatartásváltozást.
Tartósság
A termék várható élettartamának mértéke természetes és/vagy erőltetett használat mellett.
Támogató márka
Két vállalati márkanév együttes alkalmazása.
Társadalom-központú marketingkoncepció
A szervezetnek az a feladata, hogy meghatározza a célpiacok szükségleteit, igényeit és érdekeit, és a konkurenciánál hatékonyabban elégítse ki oly módon, hogy megőrizze és bővítse a fogyasztó és a társadalom jólétét.
Telemarketing
Reklámüzenetek eljuttatása közvetlenül az emberekhez, telefonon keresztül. In-bound: ha az ügyfél kezdeményezi a hívást, out-bound, ha kimenő hívásról beszélünk.
Teljesítményminőség
Arra a szintre utal, amelyen a termék elsődleges funkcióit végrehajtja.
Termék
Mindaz, amit a piacon igények és szükségletek kielégítésére fel lehet kínálni.
Olyan fizikai, esztétikai és szimbolikus tulajdonságok összessége, amely a fogyasztó igényeit hivatott kielégíteni.
Termékdifferenciálás
A vállalat termékeinek elkülönítése a versenytársakétól értelmes különbségek tervezésével.
Termékéletgörbe
A termék értékesítésének mennyiségét az idő függvényében leíró görbe. A hozzá kapcsolódó magyarázatrendszer a termékéletgörbe-elmélet.
Termékelfogadási folyamat
A próbavásárlástól a termék rendszeres vásárlásáig terjedő vásárlások sorozata.
Termékfejlesztés
Az új ötletek keresésétől a termék piaci bevezetéséig tartó tevékenységek összessége.
Termékgarancia
Eladói ígéret arra, hogy áruja az általa adott minősítésnek megfelelő teljesítményt nyújt, ha pedig nem, akkor az eladó az árut megjavítja vagy a vételárat visszatéríti.
Termékhierarchia
Szükségleti csoport: Az a lényegi szükséglet, amely egy termékcsoport alapjául szolgál. Például: biztonság.
Termékcsoport: Egy szükségleti csoportot ésszerű hatékonysággal kielégíteni képes termékosztályok halmaza. Például: jövedelem és megtakarítások.
Termékosztály: Egy termékcsoporton belül valamely, szerepük szerint összetartozó termékek osztály. Példul: pénzügyi eszközök.
Termékvonal: Egy termékosztály szorosan összetartozó termékei. Összetartozásuk alapja lehet, hogy hasonló szerepet töltenek be, vagy egyazon fogyasztói csoportoknak kínálják, egyazon csatornákon át forgalmazzák őket, esetleg az árfekvésük megegyezik. Például: életbiztosítás.
Terméktípus: Egy termékvonal azon cikkei, amelyekben a termék testet ölthet. Például: határozott időre szóló életbiztosítás.
Márka: A termékvonal egy vagy több cikkéhez társított, a cikkek jellegének vagy forrásának azonosítására szolgáló név. Például: Prudential életbiztosítások.
Termékegység: Egy márka vagy termékvonal elkülöníthető egysége, amely méretében, árában, megjelenésében vagy más jellemzőjében megkülönböztethető a többitől. Péládul: a Prudential határozott időre szóló megújítható életbiztosítása.
Termékjellemzők
Olyan tulajdonságok, amelyek kiegészítik a termék alapvető funkcióit.
Termékkoncepció
Eszerint a fogyasztók azokat a termékeket kedvelik, amelyek kiváló minőséget, teljesítményt és innovatív tulajdonságokat kínálnak. A termékorientált szervezetek menedzserei energiájukat arra összpontosítják, hogy jó minőségű termékeket gyártsanak és azokat folyamatosan tökéletesítsék.
Termékmárka
Meghatározott terméket vagy termékvariációt jelölő márkanév.
Termékmix
A termékmixbe/választékba tartoznak mindazon termékek, amelyeket egy adott eladó kínálatában tart.
Termelési koncepció
A termelési koncepció szerint a fogyasztók az olcsó és széles körben elérhető termékeket részesítik előnyben. A termelésorientált szervezetek menedzserei a magas termelékenységre és a széleskörű elosztásra helyezik a fő hangsúlyt.
Termelési orientáció
Olyan vállalati gazdálkodási magatartás, amely során a termelőüzemek gyártási tevékenysége a meghatározó, míg kevés figyelmet fordítanak a vevőkre és a piackutatásra. Az árképzés alapja, illetve a fő vezérelv a költségcsökkentés. Az értékesítési szervezet feladata kizárólag az eladás.
Termelői képviselő
Olyan cég, amely több termelőt képvisel, és értékesíti termékeiket. a belső értékesítési apparátus helyett, vagy amellett alkalmazzák, megbízással.
Tömegkommunikáció
Amikor egy kommunikátor különböző technikai eszközök segítségével a nagyközönséghez szól.
Trend
Bizonyos erősségű és időtartamú események tartós irányzata vagy egymásutánisága.
V
Vállalat termékei iránti kereslet
A vállalat különböző szintű marketing-erőfeszítései mellett becsült részesedése a piaci keresletből.
Vállalati előre jelzett forgalom
Kiválasztott marketingterv és feltételezett marketingkörnyezet alapján becsült vállalati értékelési szint.
Vállalati márka
Széles termékcsoportot jelöl, más márkanév alkalmazása nélkül.
Védjegyoltalom
Védjegyoltalomban részesülhet minden olyan megjelölés (szó, szóösszetétel, betű, szám, kép, színösszetétel, sík vagy térbeli alakzat, hang vagy fényjel, vagy ezek együttes alkalmazása), amely alkalmas áruknak és szolgáltatásoknak más áruktól és szolgáltatásoktól történő megkülönböztetésére.
Vertikális marketingrendszer
Az értékesítési út szereplői közötti valamilyen mértékű vertikális integráció megléte.
Vevőorientáció
Olyan gondolkodási mód és gazdálkodási gyakorlat, amely a vállalat minden döntését a vevő kívánságainak rendeli alá.