Villány-Siklósi Borút Egyesület

1. Kérjük, hogy olvassa el a lenti szöveget figyelmesen!

A BORÚT egy olyan bejárható kistérség, mely a borturizmus és a falusi turizmus fejlesztésének segítségével hatással van a helyi gazdaság élénkülésére. Előmozdítja a minőségi bortermelést, helyzetbe hozza a családi vállalkozásokat. A Borút egyfajta iskolája a borkultúrának, mely tudás hozzájárul az életminőség javításához.

A Villány-Siklósi Borút Egyesület 1994-ben, európai példák alapján, elsőként alakult meg Magyarországon. Hét helyi önkormányzat, civil szervezetek, magánszemélyek és vállalkozók alapították, összesen 18-an. Később további települések önkormányzatai és vállalkozói kapcsolódtak a programhoz. Ma a teljes borvidék termőterületével rendelkező településhálózatról beszélünk, amelyhez 17 település tartozik.

 

Csoportkép
A Villány-Siklósi Borút Egyesület tagjai

Célok:

Az Egyesület célja a Borút létrehozása a minőségi bortermelés előmozdítása, a borturizmus, falusi turizmus fejlesztése, a Villányi Borvidék szőlőültetvényeinek megóvása, a helyi minőségi borok piacának növelése, a művészeti, kulturális, építészeti értékek védelme. További célja, hogy összhangot teremtsen a térségi önkormányzatok, gazdálkodó szervek, civil szervezetek és egyéb lakossági kezdeményezések között, egyeztesse az ezekkel kapcsolatos pénzügyi, finanszírozási forrásokat és mindezek ismeretében ajánlást dolgozzon ki a fejlesztési célok prioritásainak meghatározására.

A Borút társadalmi‑gazdasági céljai:

  • az elvándorlás megállítása,
  • új munkahelyek teremtése, vállalkozásfejlesztés,
  • a természeti, építészeti és kulturális örökség védelme, a települési önkormányzatok és a lakosság együttműködésében rejlő lehetőségek és értékek kihasználása,
  • az egyesületi menedzsment felkészültségének javítása, megfelelő létszámú, rátermett emberekből álló munkacsapat megtartása és tovább erősítése.

A Villány-Siklósi Borút Egyesületnek 89 tagja van, akik a társult tizenhét településen 65 minősített borúti szolgáltatást üzemeltetnek. Borászatok, falusi szálláshelyek, éttermek, panziók és hotelek állnak a vendégek rendelkezésére (3500 borkóstoló, 650 szállás, és 900 éttermi férőhely).


A villányi bortermelők „tíz parancsolata”, azaz legfontosabb teendői:

1. Borskála. Tartsd meg és építsd tovább a magyar bor egyik legkomplexebb termékskáláját. A száraz fehérbor - a nagytestű fehérbor - a kései szüretű fehérbor - a rozé bor - a sillerbor - a primőr vörösbor - a gyümölcsös vörösbor - a nagytestű érlelt vörösbor sorozatot a hagyományos, a közép-európai és a globális fajtákra alapozd. Tanítsd meg a fogyasztódat, hogy ebben a sorozatban mit, hol és hogyan talál meg.

2. Hagyomány és modernizáció. Állj két lábon! Tartsd életben hagyományaidat, ápold sváb pincesoraidat, gondozd a Kadarka és a Potugieser fajtáidat, de építs modern pincéket, korszerű technológiával készítsd el boraidat, és tervezz fiatalos, üde szép címkéket is.

3. Villányi termőhely. Becsüld meg borvidékedet, gondozd dűlőidet, tudd meg, melyik bor melyik dűlőbe való, ha arra érdemes tedd a címkédre dűlődet.

4. Generációk. Becsüld meg az alapító első generációt, akik kivételesen jó alapokat raktak le, de értékeld a nagyon tehetséges második generációdat, add át tudásodat és engedd, hogy a munkát tovább vigyék és tudásukat átadhassák a harmadik generációjuknak. Dolgozzatok együtt, erre tanítsátok az eljövendő generációt. Így képeztek elegendő szellemi erőt.

5. Eredetvédelem. Vigyázz a magyar kikericsre. Törékeny, szép és védett, mint a villányi bor. Vigyázz a kikerics és a villányi bor termőhelyére, eredetére!

6. Villányi borkereskedelem. Sok bort adj el pincédből, engedd be vendégeidet bort kóstolni, tedd lehetővé, engedd hogy a villányi bor személyessé váljon, pincében, borszaküzletben és éttermekben. A többit add el hipermarketekben.

7. Villányi borfogyasztó. Minden borfogyasztót becsülj meg, de különösképpen figyelj a középkorú, tanult és olvasott, értékkereső fogyasztóra, akinek a villányi bor és Villány az életformájának a részévé válhat. Hasonló módon figyelj a kialakulatlan, fiatal, de tudásvággyal teli, kalandvágyó borfogyasztóra, akit oktatni és nevelni kell a villányi borra, de ezt tedd meg.

8. Villányi-Siklósi Borút. Fejleszd, mert ez adja a borvidék vérkeringését, a napi életet kölcsönzi a vidéknek, informáld, altasd, kóstoltasd és boraiddal együtt mutasd be természeti, kulturális és történelmi értékeidet.

9. Borvidéki arculat. Legyél annyira egyedi, mint amennyire a Kárpát-medence déli részén, mediterrán behatásokkal átitatva a termőhelyed is az, ne légy mediterrán, ne légy kontinentális, de élvezd, hogy ezek keveréke olyannyira egyedi vörös és fehér borokat, dűlőiddel játszva teljes termékskálát tud előállítani, ami csak Villány sajátja.

10. Villány hangulata. Maradj befogadó és vendégváró!