Összesített szójegyzék - nem programozott feladatok
Összesített szójegyzék - nem programozott feladatok
A
Activity audit - Honlap aktivitás audit
Független értékelés egy honlap meghatározott időtartam alatti felhasználói aktivitásáról. Az auditor által leggyakrabban tanúsított mérőszámok: reklámletöltések száma, oldalletöltések száma, kattintások, egyedi felhasználók száma. Az audit végén részletes jelentés készül a tanúsított mérőszámok alakulásáról.
Ad click - Reklámkattintás
A felhasználók reklámelemekre adott válaszainak mérése, mely során a felhasználók egy másik honlapra kerülnek (click-through), a reklámelemet tartalmazó honlap másik oldalára kerülnek (in-unit click), vagy az egér mutatójának a reklámelem fölé történő húzása (mouseover) vált eredményez változást az oldal tartalmában.
Adview ár
Az az összeg, amit a hirdetni kívánó a honlap tulajdonosának fizet, a hirdetést tartalmazó oldal letöltéséért. Mértékegysége: Ft/db.
Affinitás marketing
Olyan marketing szemléletmód, amely a felhasználók azon csoportjára koncentrál, akik igazolhatóan érdeklődnek valamilyen terület iránt.
Alapbér
Fix havi jövedelem (egyéb juttatások, bónusz, prémium, teljesítmény után járó bér nélkül) Az adott munkakörben szokásos munkakörülmények és munkafeltételek mellett átlagos munkaintenzitással végzett munka díjazása.
Alkalmassági tesztek
Kiválasztás eszköze, papír-ceruza tesztek, melyek az egyén képességeit mérik valamely speciális területen. A képességet az alkalmassági és az adott területre vonatkozó ismeret kombinációjaként értelmezzük.
Állampapír
A magyar vagy külföldi állam, illetve az MNB által kibocsátott hitelviszonyt megtestesítő értékpapír. Tipikus formái az államkötvény, a kincstárjegy, a kincstárváltó stb.
Állandó minőség
Az a mérték, amelyen belül minden gyártott egység azonos és megfelel a célspecifikációnak.
Állásbörze
Olyan rendezvény, amelyen különböző profilú cégek képviselői a szervezők által felállított standokon jelennek meg, ahol az érdeklődő álláskeresők információkat kaphatnak a cég tevékenységéről, aktuális állásajánlatairól és az ezzel kapcsolatos elvárásairól.
Allokáció
Az értékpapírok túljegyzése, illetve aukciós túlkereslete esetén a jegyzés, illetve az aukció lezárását követő eljárás, mely során a kibocsátó, illetve a forgalmazó az előre meghirdetett elvek alapján dönt az egyes jegyzések, illetve aukciós ajánlatok elfogadásának mértékéről
Amerikai típusú önéletrajz
Egymástól jól elkülönített fejezeteket tartalmaz, frappánsan megfogalmazott karriercéllal indít. Az egyes évszámok jól elkülönülnek, azonnal információt kap az olvasó az elvégzett tanulmányokról, betöltött pozíciókról és a hozzá kapcsolódó feladatokról. Külön fejezetben jelennek meg a készségek, képességek, illetve az érdeklődési kör.
Ár
Egy termék vagy szolgáltatás tulajdonjogának vagy használatának megszerzéséért kért pénzmennyiség.
Árengedményes csomag
A termék címkéjén vagy csomagolásán feltüntetett rendes árból megtakarítást ajánl a fogyasztónak. Lehet csökkentett árú csomag (egyetlen csomag csökkentett áron vagy "egyet fizet, kettőt kap") vagy pántlikázott csomag (több, egymáshoz kapcsolódó termék egybecsomagolása).
Árrugalmassági együttható
Megmutatja, hogy 1 százalékos árváltoztatás hány százalékos keresletváltozást eredményez.
Áru
Minden vagyoni értékkel bíró forgalomképes birtokba vehető dolog, illetve dolog módjára hasznosítható természeti erő, ide nem értve a pénzügyi eszközt
ASK
Ability, Skill, Knowledge - a képzettség három területe: tudás, készség, képesség.
Assesment Center
Az Assessment Center a munkaerőkiválasztás egyik speciális formája, melyet egyre több cég alkalmaz. Az AC más néven értékelő központ a képesség- és személyiségvizsgáló eszközök integrált módszere, amely több képesség- és személyiségvizsgáló eszközt egyesít, s melynek keretében kiképzett értékelők értékelik a jelöltek képességeit, személyiségét.
Attitűd
Attitűd, azaz beállítódás, olyan tanult készenléti állapot, amely megmutatja, melyik motivációs csoport fontosabb a fogyasztó számára. Egy tárggyal, személlyel, jelenséggel szembeni pozitív vagy negatív reakcióban testesül meg.Az egyén tárggyal vagy gondolattal kapcsolatos általános, kedvező vagy kedvezőtlen kognitív értékelését, érzéseit vagy cselekvési tendenciáit írja le.
Aukció
Az értékpapírok forgalomba hozatalának azon módja, amely keretén belül a kibocsátó az általa meghatározott feltételek szerint lehetőséget biztosít ajánlattételre és a beérkezett vételi ajánlatok meghatározott szempont alapján versenyeznek
Az a jogi személy, illetőleg jogi személyiség nélküli gazdasági társaság, amely az értékpapírban megtestesített kötelezettség teljesítését a maga nevében vállalja.
B
Befagyott betét
Az olyan betét, amelyre a hitelintézet nem képes a jogszabályi rendelkezések vagy a szerződéses kikötések szerinti esedékességet követő öt munkanapon belül a kifizetést teljesíteni.
Befektetés
Az ingatlan, az ingó dolog, a vagyoni értékű jog, illetve a vállalkozásokban fennálló részesedést (részvény, üzletrész, tagsági viszony stb.), vagy egyéb vagyoni értékű jogot (hitelviszonyt, opciós jogot stb.) megtestesítő értékpapír, valamint a más pénzügyi vállalkozás részére nyújtott alárendelt kölcsöntőke.
Befektetési alap
Befektetési jegyek nyilvános vagy zártkörű kibocsátásával létrehozott és működtetett, jogi személyiséggel rendelkező vagyontömeg, amelyet a befektetési alapkezelő a befektetők általános megbízása alapján, azok érdekében kezel.
Befektetési szolgáltató
A befektetési vállalkozás és a befektetési szolgáltatási tevékenységet és kiegészítő befektetési szolgáltatási tevékenységet is folytató hitelintézet, ide nem értve az elszámolóházat.
Befektető
Az a személy, aki a befektetési alapkezelővel vagy más befektetővel kötött szerződés alapján saját vagy más pénzét, egyéb vagyontárgyát részben vagy egészben a tőkepiac, illetve a szabályozott piac, tőzsde hatásaitól teszi függővé, kockáztatja
Belső referenciaár
Az az érték, melyet a fogyasztó egy adott áruért indokoltnak tart megadni.
Benchmarking
Az a cselekvés, amikor az ember saját magát és teljesítményeit más emberek, vagy cégek teljesítményeivel hasonlítja össze. Ennek során a konkurencia stratégiájának megismerésére is lehetőség nyílik.
Béremelés
Fix béremelési rendszer, melyben a dolgozók bérkategóriájukon belül az idő múlásával automatikusan előrelépnek teljesítményüktől függetlenül.
Bérgarancia alap
Felszámolás alatt álló gazdálkodó szervezetek munkavállalókkal szemben fennálló bértartozásának megelőzésére felhasználható támogatás.
Bérindexelés
A fogyasztói árak növekedését automatikusan követő nominál-béremelkedés.
Besorolási rendszer
A munkakör értékelés során kialakult egységes, személyektől független besorolási rendszer, melyre alapozva létre hozhatjuk a bérrendszert és azt követően a munkaköri csoportokhoz bérsávokat rendelhetünk.
Betét
A Ptk. szerinti betétszerződés vagy takarékbetét-szerződés alapján fennálló tartozás, ideértve a bankszámlaszerződés alapján fennálló pozitív számlaegyenleget is.
Betétes
Akinek a betét a nevére szól, vagy - kizárólag a nem névre szóló betétek esetében - aki a betétokiratot felmutatja.
Bolthűség
Az a fogyasztói magatartás, amelynek során a vásárlók tartósan előnyben részesítenek egy-egy üzletet vagy üzletláncot.
Bónusz, jutalék
Integrálja a jutalom és prémium fogalmait, azaz előre kitűzött vagy utólag, a jól végzett feladat elvégzéséért jár.
BOS skála - BOS scale
Magatartás-megfigyelő skála
C
Cafeteria rendszer
Béren kívüli juttatási rendszer, amely során a dolgozó maga dönthet egyéb juttatásainak felhasználásáról.
Centralizáció
A szervezeten belüli döntéshozatal helye központosított.
D
Delphi módszer
Vezetői vélemények összegyűjtése névtelenül és függetlenül írásban (használható pl. munkaerő igény becslésére).
Differenciálatlan marketing
A vállalat ugyanazt a terméket kínálja, ugyanolyan módon valamennyi potenciális vevőjének.
Differenciált marketing
A vállalat a piacot alkotó főbb szegmentumok mindegyikét kiszolgálja, s ehhez különböző marketing-mixet alakít ki.
Direct Response
Válaszra ösztönző DM vagy egyéb marketing tevékenység. Eszközei lehetnek: válaszlevelezőlap, kuponos hirdetés, hirdetésben megjelenő telefonszám, E-mail postaláda, stb.
Direkt Mail
A Direkt Marketing egyik eszköze, levélreklám.
Direkt Marketing
A reklámozás egy speciális területe. Lényege a kétirányú kommunikáció, a célzott kapcsolatfelvétel, amikor a megkérdezett személytől visszajelzést is várunk.Olyan interaktív marketingrendszer, amelynek célja, hogy egy vagy több reklámeszköz felhasználásával bárhol mérhető reakciót, választ és/vagy üzletkötést eredményezzen.
E
Éjszakai munka
22-06 óra között teljesített munkavégzés.
Elektronikus pénz
Készpénz átvétele illetőleg számlapénz átutalása ellenében kibocsátott elektronikus pénzeszközön tárolt pénzérték, amelyet elektronikus fizetés céljából a kibocsátón kívül más is elfogad.
Elektronikus pénzeszköz
Olyan készpénz-helyettesítő fizetési eszköz - így különösen értéktároló kártya, számítógép memória - amely az elektronikus pénz tárolására szolgál és amellyel az ügyfél közvetlenül végezhet fizetési műveleteket.
Életmód
Az egyén életmódja tevékenységében, érdeklődési körében és nézeteiben tükröződik. Az életmód a személyiség környezettel kialakított kapcsolata.
Életpálya
Az egyén életútja során bekövetkező karrier változásokat jelöli.
Elszámolóház
A tőzsdén és tőzsdén kívül megkötött pénz- és tőkepiaci ügyletek elszámolásával és teljesítésével kapcsolatos szolgáltatásokat teljesítő szakosított hitelintézet.
Emberi erőforrás menedzsment
A vezetés általános funkciója, mely az emberekkel, mint erőforrásokkal foglalkozik, egy szervezeten belül teljesített funkció, mely biztosítja az alkalmazottak hatékony alkalmazását.
Érdekképviseletek
Önmagában gyenge egyedi érdekérvényesítési törekvések közös fellépése. Munkavállalói oldalon a leggyakoribb formája a szakszervezet.
Értékelvű árképzés
A megcélzott ár elsősorban a termék vagy szolgáltatás által a fogyasztó számára nyújtott becsült hasznosságból/értékből alakul ki, s nem a költségekből.
Értékesítési koncepció
A fogyasztó - ha magára hagyják - nem vásárol eleget a vállalat termékeiből. A szervezetnek ezért agresszív promóciós és értékesítési erőfeszítéseket kell tennie.
Értékesítési kvóta
Személyre szóló értékesítési terv.
Értékesítési rendszer
A terméknek a termelőtől a fogyasztóig vagy felhasználóig történő eljuttatását végző vállalaton belüli és e célra bevont vállalaton kívüli szervezetek és az általuk ellátott funkciók.
Értékesítési személyzet
Közvetlen vállalati alkalmazásban álló, a cég termékeinek és szolgáltatásainak értékesítésével foglalkozó emberek csoportja.
Értékesítési út
Szűkebb értelemben az az út, amelyet egy-egy termék megtesz a termeléstől a végső fogyasztásig.
Tágabb értelemben azon intézmények kombinációja és sorozata, amelyen keresztül egy vagy több marketingfunkció ellátása (potenciálisan vagy részlegesen) megvalósul.
Értékpapír
A forgalomba hozatal helyének joga szerint értékpapírnak minősülő pénzügyi eszköz.
Érzékelés
Az érzékszervek azonnali és közvetlen reakciója az ingerekre.
Észlelés
Az a folyamat, melynek során a fogyasztó az ingereket szelektálja, összefüggő, jelentéssel bíró képpé rendezi.
Észlelt minőség
A fogyasztók számára felismerhető és tudatos minőség.
Etnocentrikus marketingstratégia
A belföldi piac felsőbbrendűségét feltételező, s az ott folytatott marketingtevékenységet változtatások nélkül érvényesítő stratégia a külpiacokon.
Exit interjú
A kilépés során alkalmazott interjú, mely a kilépés és elégedettség/elégedetlenség okait vizsgálja
Exkluzivitás
A személyzeti tanácsadó iroda kizárólagossága, ami azt jelenti, hogy az adott irodán kívül más versenytárssal a megbízó nem dolgoztathat ugyanazon munkakörre, projektre.
Externális költségek
Azok a közlekedés által másoknak okozott költségek (környezetvédelem, baleseti károk stb.), amelyeket nem a közlekedésben résztvevők fizetnek meg. Az EU által vallott elvek: az infrastrukturális ráfordítások megfizettetésén túl az externális költségeket is az igénybevevőkre terhelni (az externáliák internalizálása), ezzel befolyásolva a szállítókat döntéseikben. A közúti közlekedés externális költségei a legmagasabbak.
F
Fedezetszámítás
A fix és változó költségekkel, valamint a termelési mennyiséggel operálva, a becsült értékesítési árbevételre támaszkodva meghatározza a fedezeti pontot, azaz azt a termelési szintet, ahol az árbevétel megegyezik az összköltséggel.
Fedőmárka
Egy vállalati márkanév és egy termékmárka kombinációja.
Feketemunka
Illegális munkavégzés. A munkáltató nem jelenti be a szükséges helyekre, így nincs tb, adó, a fizetését levonások nélkül tőle kapja. Még ha csak 1 napot is dolgozik, akkor is kell munkaszerződést kötni. Munkaszerződést és csak írásban lehet kötni.
Felügyelet
A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete megnevezése a mindennapi szóhasználatban.
Fluktuáció
Adott időszakon belül a vállalatnál megszűnt munkaviszonyok számát megjelölő százalékos arányban kifejezett érték.
FMCG vállalat
Fast moving consumer goods piacra termelő cég.
Fogyasztási kölcsön
A mindennapi élet szokásos használati tárgyainak megvásárlásához, javíttatásához vagy szolgáltatás igénybevételéhez, továbbá a felhasználási célhoz nem kötötten fogyasztónak nyújtott kölcsön.
Fogyasztói magatartás
A termékek és szolgáltatások megszerzése és használata során végzett tevékenységek összessége, amelynek célja a fogyasztói megelégedettség növelése.
Follow-up
=Utókövetés (pl. személyzeti tanácsadásban az elhelyezés után következő jelölt-tanácsadó viszony, folyamatos kapcsolattartás).
Folyamatos kibocsátás
A hitelviszonyt megtestesítő értékpapír, valamint a nyílt végű befektetési alap befektetési jegyének olyan forgalomba hozatala, amikor az értékesítés hatvan napot meghaladó időszak alatt történik úgy, hogy az egyes értékpapírok futamideje értékesítésük időpontjától kezdődik.
Forgalmazó (értékpapírpiacon)
Az értékpapír forgalomba hozatalában közreműködő befektetési vállalkozás, hitelintézet.
Funkcionális önéletrajz
Funkcionális önéletrajzot a munkáltatók nevei, valamint a munkaviszony dátumai nélkül készítjük el, és a képességekre, készségekre, valamint felelősségi körökre helyezzük a hangsúlyt. Abban az esetben használatos, ha olyan állásra pályázunk, mely nem kapcsolódik szorosan eddigi karrier utunkhoz, jelenleg betöltött pozíciónkhoz, vagy iskolai végzettségünkhöz (váltani akarunk) vagy ha hosszabb ideig munkanélküli valaki.
G
Garanciavállalás
Személyzeti tanácsadásban használt fogalom, mely kiterjed a jelölt (általában 3 havi) beválására. Amennyiben a jelölt munkaviszonya megszűnne a szerződésben kikötött időintervallumon belül, a tanácsadó iroda helyettesítési garanciát nyújt megbízója részére.
Geocentrikus marketingstratégia
A vállalat minden piacon azonos marketingtevékenységet valósít meg.
Globális marketing
A differenciálatlan marketingstratégia speciális esete, melynek keretében a vállalat azonos marketingeszközöket alkalmaz a különböző nemzeti piacokon.
Grafológia
Olyan technika, mely a kézírás elemzése alapján következtetéseket von le a személyiségről és annak jövőbeni teljesítményéről.
H
Haszonkulcsos árképzés
A vállalat az összes költségeit figyelembe véve meghatározza, hogy hány százalékos hasznot kíván beépíteni a piaci árba
Hitelnyújtás
A hitelező és az adós között írásban létesített hitelszerződés alapján meghatározott hitelkeret rendelkezésre tartása az adós részére, jutalék ellenében és a hitelező kötelezettségvállalása meghatározott szerződési feltételek megléte esetén a kölcsönszerződés megkötésére, vagy egyéb hitelművelet végzésére.
Horizontális differenciáció
Munkamegosztás, specializáció, amikor a szaktevékenységek oldalágon szerveződnek.
Hosszú (long) pozíció
Minden olyan pozíció, amely esetében az érdekeltség az alapul szolgáló eszköz árváltozását tekintve, áremelkedés hatására értéknövekedésben nyilvánul meg.
Hozzárendelhető költség
Az a költség, amelynek felmerülése elkerülhető lehetne, ha a termék, funkció, vagy folyamat nem jönne létre.
HR (Human Resources)
Emberi erőforrások.
I
Indexkövető befektetési alap
Olyan befektetési alap, amely befektetési politikájában valamely szabályozott piac (pl.: elismert tőzsde) által meghirdetett index, illetve valamely, a lehetséges befektetők részére előre meghirdetett, a Felügyelet által jóváhagyott egyéb index leképezésére vállalkozott.
Inger
Az érzékszervekre ható változások bármilyen formája.
Integráció
Amikor kiegyensúlyozottan megy végbe két partner között a vállalati kultúrák és menedzsment gyakorlatának összeolvadása.
Interjú
Kiválasztás egyik lépése, amely során a rendelkezésre álló emberi erőforrás állás iránti érdeklődését mérjük kérdésekkel.
Intézményi befektető
A hitelintézet, a pénzügyi vállalkozás, a befektetési vállalkozás, a befektetési alap, a befektetési alapkezelő, a kockázati tőkealap, a kockázati tőkealap-kezelő, a biztosító, az önkéntes kölcsönös biztosító pénztár, a magánnyugdíjpénztár, az egészségbiztosítási szerv és a Nyugdíjbiztosítási Alap kezeléséért felelős nyugdíjbiztosítási szerv és mindazon devizakülföldi, amely a saját joga alapján ilyennek tekintendő.
J
Jegyzés
Az értékpapír forgalomba hozatala során az értékpapírt megszerezni szándékozó befektetőnek az értékpapír megszerzésére irányuló, feltétetlen és visszavonhatatlan nyilatkozata, amellyel az ajánlatot elfogadja és kötelezettséget vállal az ellenszolgáltatás teljesítésére.
Jegyzési garanciavállalás
Az értékpapír saját számlára történő lejegyzésére, illetve megvásárlására vonatkozó kötelezettségvállalás vagy a jegyzés vagy eladás meghiúsulásának elkerülése érdekében szerződésben vállalt mennyiségű értékpapír lejegyzésére, illetőleg megvásárlására vonatkozó kötelezettségvállalás.
Job-hopping
Az a képesség, amikor egy munkavállaló rövid időn belül több munkahelyen is megfordul anélkül, hogy a megbízhatatlanság vádja érné.
Juttatások
Javadalmazás azon elemei, melyeket a munkáltató a béren és nyereségrészesedésen felül nyújt a dolgozóknak, értéke pénzben is kifejezhető.
K
Kamat
Az adós által a kölcsönnyújtónak (betételhelyezőnek) az elfogadott betét vagy az igénybe vett kölcsön használatáért, kockázatáért fizetendő, a betét- vagy kölcsönösszeg százalékában meghatározott, időarányosan térítendő (elszámolandó) pénzösszeg vagy egyéb hozadék.
Karrier menedzsment
Az életpálya egészére kiterjedő erőforrás gazdálkodás, amelyet a dolgozók a szervezeten belüli előmenetelük során használnak.
Keresztár-rugalmasság
Azt mutatja meg, hogy A termék árának 1 százalékos változása miként változtatja meg B termék keresletét.
Kiküldetés
A munkáltató gazdasági érdekből ideiglenesen, a szokásos munkavégzési helyén kívüli munkavégzésre kötelezi a munkavállalót. Ennek feltétele, hogy a munkavállaló ezen időtartam alatt is a munkáltató irányítása és utasításai alapján végezze a munkáját.
Kísérő levél
= motivációs levél
Kiválasztás
Az a folyamat, melynek során a szervezetek eldöntik, hogy kit alkalmazzanak a megfelelő számú képzett alkalmazott összegyűjtése után.
Kockázat, illetőleg kockázatvállalás
A kölcsön nyújtása, ideértve az adósságra kibocsátott, a hitelviszonyt megtestesítő értékpapír megvásárlását is; a váltó és csekk, valamint egyéb kötelezvény leszámítolása; a hitelintézet által adott bankgarancia, bankkezesség és az egyéb biztosíték, ideértve a hitelintézet bármilyen más, jövőbeni vagy függő kötelezettségét, vállalt garanciáját, kezességét, illetve az ezekre nyújtott egyéb bankári biztosítékot is; a hitelintézet által vállalt minden olyan kötelezettség, amellyel a hitelintézet ellenszolgáltatás fejében átruházott pénzkövetelés teljesítéséért jótáll, vagy vállalja, hogy a vevő követelésére azt visszavásárolja; a hitelintézetnek bármely vállalkozásában szerzett részesedése, függetlenül a részesedés birtoklásának időtartamától; a hitelintézet által megvásárolt pénzkövetelés, valamint a pénzügyi lízing nyújtása; más hitelintézetnél elhelyezett betét, ide nem értve a jegybanki kötelező tartalék előírást a levelező bankon keresztül teljesítő hitelintézetek által elhelyezett kötelező tartalék összegét.
Kognitív képességvizsgáló tesztek
Az egyén mentális vagy intellektuális képességeit mérő tesztek.
Kollektív befektetés
Meghatározott szabályok alapján befektetési eszközökbe, tőzsdei termékekbe vagy ingatlanokba történő befektetés céljából a befektetők általános megbízása alapján nyilvánosan vagy zártkörűen létrehozott és a befektetők érdekében működtetett vagyon.
Kollektív befektetési értékpapír
A befektetési jegy, továbbá az olyan külföldi intézményben való részvételt tanúsító - bemutatóra vagy névre szóló - okirat, amely intézmény alapító okiratában meghatározott célja - az egyes befektetésekkel járó kockázatviselést megosztva - az értékpapírokba vagy más eszközökbe történő befektetés.
Kollektív befektetési forma
Az azonos szerződési feltételek mellett, az ügyfelek által átadott eszközök egymástól el nem különített, együttes kezelésével létrehozott és működtetett befektetési forma, amelynek célja, hogy az ügyfelek számára portfóliókezelési-szolgáltatást nyújtson, illetőleg tagjaiként az ügyfelek közvetve vegyenek igénybe ilyen szolgáltatást.
Kollektív szerződés
A különböző kollektív szerződések között a differenciáló tényező a megállapodás szintje, a szerződés hatóköre és tartalma.
Kombinált vagy hibrid önéletrajz
Kombinált vagy hibrid önéletrajzot akkor célszerű írni, ha szakmai életutunk folyamatos és nincsenek benne törések vagy kiugrások és nem is akarunk benne semmit sem hangsúlyozni, minden pontot egyformán lényegesnek tartunk. Ez a típusú CV rövid személyes adatokkal nyit, majd felsorolja a megpályázott pozícióhoz kapcsolódó és általunk hangsúlyozni kívánt képességeinket, készségeinket, amelyekhez kronologikusan hozzárendeli, hogyan, mikor és hol alkalmaztuk, fejlesztettük azokat ki.
Kommunikáció
Üzenetek küldése és továbbítása. Feltétele, hogy az üzenet kölcsönösen értelmezhető legyen.
Kompenzáció
A kompenzációk vonzóvá teszik az adott munkát, pótszabadság, nyugdíjba meneteli kedvezmény, egészségügyi ellátás, magán nyugdíjpénztár, biztosítás, étkezési szolgáltatás, lakáshitel, üdülési lehetőség, oktatás, képzés, gépjármű
Kompetencia alapú bérrendszer
Teljesítményen, szakértelmen, a feladat elvégzésén alapuló bérezési rendszer, mely során az egyes munkakörök különböző sávokba osztjuk. A dolgozó fizetése függhet: egyéni kompetencia szintjétől, teljesítményétől, munkaerő piaci értékétől.
Közös betét
A közösségi betét kivételével az olyan betét, amelynek több tulajdonosa van (több személy nevére szól).
Kronologikus önéletrajz
A kronologikus önéletrajz a leggyakrabban alkalmazott. Használata akkor javasolt, ha a szakmai pályafutás története stabil és az előremenetel folyamatos. Mint ahogy a neve mutatja, ez a CV a szakmai hátteret időrendben visszafelé haladva sorolja fel dátumokkal, a munkáltatók neveivel, valamint a főbb felelősségi körökkel.
L
Lakossági kölcsön
A fogyasztási kölcsön, valamint az ingatlan vásárlására, építésére, felújítására, bővítésére, korszerűsítésére, továbbá közműfejlesztésre fogyasztónak nyújtott kölcsön.
Lakossági ügyfél
A befektetések szempontjából szakmai ügyfélnek nem minősülő ügyfél.
Létszámtervezés
Az emberi erőforrás menedzsment feladata, mely bizonyos időintervallumon belül a vállalaton belüli létszám kialakítására vonatkozik.
Long list
A tanácsadó iroda által a toborzás során összeállított hosszú lista, mely tartalmazza a potenciálisan szóba jöhető szakemberek felsorolását.
M
Márka
Név, kifejezés, szimbólum, design, vagy ezek kombinációja. Célja, hogy adott eladó termékeit vagy szolgáltatásait azonosítsa és megkülönböztesse őket a versenytársakétól.
Márka: A termékvonal egy vagy több cikkéhez társított, a cikkek jellegének vagy forrásának azonosítására szolgáló név. Például: Prudential életbiztosítások.Termékegység: Egy márka vagy termékvonal elkülöníthető egysége, amely méretében, árában, megjelenésében vagy más jellemzőjében megkülönböztethető a többitől. Péládul: a Prudential határozott időre szóló megújítható életbiztosítása.
Marketing eredményesség
A tervezett tevékenységek megvalósításának és a tervezett eredmények elérésének mértéke.
Marketing hatékonyság
Az elért eredmény és a felhasznált erőforrások viszonya.
Marketing megfigyelési rendszer
Olyan eljárások és források összessége, amelyeket a menedzserek a marketingkörnyezetben lejátszódó lényeges folyamatokkal kapcsolatos mindennapi információ megszerzésére használnak.
Marketing menedzsment
A tervezésnek és a végrehajtásnak az a folyamata, melynek során elképzelések, áruk és szolgáltatások teremtése, árazása, promóciója és elosztása megy végbe, annak érdekében, hogy a cseréken keresztül egyéni és szervezeti célok valósuljanak meg.
Marketing
Szűkebb értelemben: olyan vállalati tevékenység, amely a vevők/felhasználók igényeinek kielégítése érdekében elemzi a piacot, meghatározza az eladni kívánt termékeket és szolgáltatásokat, megismerteti azokat a fogyasztókkal, kialakítja az árakat, megszervezi az értékesítést és befolyásolja a vásárlókat.
Tágabb értelemben: a vállalat egészére kiterjedő, a vevőkkel való azonosulást hangsúlyozó filozófia, szemléletmód, amelynek megvalósítása a vállalati felsővezetés feladata, olyan módon, hogy a vállalati résztevékenységek integrációjában a marketingszempontok domináljanak.
Kiterjesztett értelemben: minden értékkel rendelkező jószág cseréje. Az üzleti vállalati szférán túl kiterjed az olyan, nem nyereségorientált területekre is, mint például az oktatás, kultúra, vallás, politika, stb.
Marketing-adatbázis
Az egyéni fogyasztókra, lehetőségekre és elképzelésekre vonatkozó releváns, hozzáférhető és marketingcélokra felhasználható, mindenre kiterjedő információk (pl. a piacvezető pozíció elérésére, annak megtartására, egy termék vagy szolgáltatás fogalmára, a fogyasztói kapcsolatok fenntartására) szervezett gyűjteménye.
Marketing-alapstratégia
A vállalat vagy a stratégiai üzleti egységek céljainak kitűzése és azon eszközök hosszabb távra történő, tartós meghatározása, amelyek révén a marketingfunkció menedzselésével e célok megvalósíthatók.
Marketing-auditálás
Egy vállalat marketingkörnyezetének, -célkitűzéseinek, -stratégiájának és -tevékenységének átfogó, szisztematikus, független és rendszeresen ismétlődő vizsgálata, amelynek célja a problematikus területek meghatározása, valamint cselekvési terv kidolgozása a marketingteljesítmény javítására.
Marketingcsatorna
Olyan önálló szervezetek, amelyek abban a folyamatban vesznek részt, amelynek eredményeként a termék vagy szolgáltatás használatra vagy fogyasztásra rendelkezésre áll.
Marketing-döntéstámogató rendszer
Az adatgyűjtés, a rendszerek, az eszközök és technikák koordinációját, valamint az ezeket támogató szoftvereket és hardvereket jelenti, amelyeken keresztül a szervezet önmagáról és környezetéről releváns információt gyűjt és értelmez, illetve azt marketingakcióinak forrásává teszi.
Marketingfunkció
Az egy vállalatnál felmerülő marketing-részfeladatok összessége, amelyet nem kizárólag - de gyakran leghatékonyabban - marketingszervezet lát el.
Marketinghatásosság
A elérendő marketingcél hosszú távú hatásfoka. A marketinghatásosság általában a piac várható fejlődéséhez és a vállalat lehetőségeinek megfelelő piaci magatartás kiválasztásához kötődik.
Marketinghatékonyság
A marketing-ráfordítások megtérülése, amit általában az értékesítéshez, vagy más marketingteljesítmény-mutatóhoz viszonyítunk.
Marketing-információrendszer
A különböző külső ás belső információk koordinált és folyamatos gyűjtését, feldolgozását, szelektálását, tárolását, áramoltatását és megjelenítését megvalósító rendszer.
Marketinginformáció-rendszer
Emberek, berendezések és eljárások összessége, amelyek összegyűjtik, rendszerezik, elemzik, értékelik és eljuttatják a szükséges, pontos és időszerű információt a marketing döntéshozóihoz.
Marketingkódex
Olyan alapelvek és ajánlások gyűjteménye, amely szakmai konszenzusra támaszkodva a vállalatok kívánatos magatartási normáit írja le.
Marketingkoncepció
A marketingkoncepció szerint a szervezeti célok elérésének kulcsa a célpiacok szükségleteinek és igényeinek meghatározása és konkurenciánál hatékonyabb kielégítése.
Marketing-mix
A vállalati marketingeszközök különböző piaci helyzetekben alkalmazott kombinációja.
Marketingmix
Azon marketingeszközök összessége, amelyeket a vállalat a célpiacon céljai elérésére használ.
Marketingorientáció
Olyan vállalati gazdálkodási magatartási forma, amely során érvényesül a marketingfunkció dominanciája más vállalati funkciók felett.
Marketing-részstratégia
A marketingcélok meghatározása és az egyes marketing-résztevékenységek révén történő meghatározásának felvázolása.
Marketingszervezet
A vállalat formalizált, marketingfeladatok ellátására szakosodott szervezeti egysége.
Marketingvállalat
A marketingtevékenységek széles körét ellátva megvalósítja a marketingfunkció dominanciáját.
MBA-Master of Business Administration
Nemzetközileg elismert diplomát adó gazdasági vezető képzés a felsőoktatásban.
MbO-management by objectives
Célközpontos vezetés a teljesítményértékelésben: a vezető és beosztottja együtt tervez, szervez, kommunikál.
Megbízhatóság
Annak a valószínűségnek a mértéke, hogy egy termék meghatározott időtartamon belül nem romlik el, vagy nem működik rosszul.
Mentori rendszer
Olyan betanítási módszer, amely oktatóként főleg a magas beosztású vezetőket célzó, akik munkáját az oktatottak figyelik, majd lemásolják és magáévá teszik annak magatartását.
Minőség
A termék vagy szolgáltatás meghatározóinak vagy jellemzőinek összessége, amelyek alkalmassá teszik elfogadott vagy értelemszerű szükségletek kielégítésére.
MMS
Magatartás-megfigyelő skála.
MMSZ - Magyar Marketing Szövetség
-Szervezi és összefogja a marketing területén dolgozókat
-Állást foglal a marketing területet érintő kérdésekben
-Kezdeményezi, koordinálja, szervezi tagjai összehangolt fellépését mindazon kérdésekben, amelyek a szakmával kapcsolatban felmerülnek
-Kapcsolatot tart fenn és együttműködik a hazai és a nemzetközi szakmai szervezetekkel
-Kapcsolatot tart fenn a szakterületet érintő kérdésekben a szakmán kívüli társadalmi szervezetekkel
-Érdekegyeztetés és érdekképviselet szakmai és gazdasági szempontból
MNB
A Magyar Nemzeti Bank nevének rövidítése.
Mobilitás
Állásváltoztatásra irányuló hajlandóság, földrajzi, vízszintes vagy függőleges irányú elmozdulás.
Motivációs levél
Az önéletrajzot kísérő, munkáltatóknak írt levél, melyben érdeklődünk a megüresedett pozícióval kapcsolatban és bemutatjuk tapasztalatainkat, személyiségünket.
Motivációs rendszer
A munkatársak hatékony munkájának és teljesítőképességének, lelkesedésének, eredményességének és elégedettségének növelésére szolgáló eszközöket foglalja magában.
Multinacionális cég
Két vagy több országban jelen levő vállalat, függetlenül annak jogi és tevékenységbeli jellegétől, valamelyik egysége jelentős befolyással van a cég más önálló egységeire.
Munkaerő-kölcsönzés
A munkáltató egy erre szakosodott céggel áll kapcsolatban, amelynél a dolgozók állandó alkalmazásban állnak, és a megrendelő szervezet igényei szerint „kölcsönadja" őket.
Munkakör értékelés
Értékelési folyamat, amely segítségével megállapítható, hogy egy munkakörnek mekkora a fontossága az adott szervezeten belül.
Munkakörbővítés
Ellenkezője a specializációnak, egy alkalmazott minél többféle feladatot láthat el.
Munkaköri leírás
Tartalmazza: munkakör neve, osztály, közvetlen felettes, kötelezettségek, munkaköri feladatok, munkakör célja, felelősség, kihívások, igényelt végzettség és gyakorlat, elvárások, kiegészítő információk.
Munkaszerződés
A munkavállaló és munkáltató között történő megegyezést írásban rögzítő dokumentum, amely tartalmi elemei szerződésbe foglalják a munkavégzéssel kapcsolatos összes részletet.
N
Nemzetközi marketing
A külföldi piacokon végzett marketingtevékenység, ahol a vállalat differenciált vagy differenciálatlan marketing alkalmazásával alkalmazkodik az adott piac sajátosságaihoz.
Nettó eszközérték
A befektetési alap portfóliójában szereplő eszközök - ideértve a kölcsönbe adásból származó követeléseket is - értéke, csökkentve a portfóliót terhelő összes kötelezettséggel, beleértve a passzív időbeli elhatárolásokat is.
Névre szóló betét
Az a betét, amelynek tulajdonosa a betétszerződés, a takarékbetét-szerződés vagy a bankszámlaszerződésben feltüntetett azonosító adatok alapján egyértelműen azonosítható.
Nyílt végű befektetési alap
Az olyan befektetési alap, amelynél visszaváltható befektetési jegyek kerülnek folyamatos forgalmazásra.
Nyilvános ajánlattétel
Értékpapírra vonatkozó, egyedileg előre meg nem határozott befektetők részére közzétett értékesítési ajánlat, amely elegendő információt ad az ajánlat feltételeiről és az értékpapírról ahhoz, hogy lehetővé tegye a befektetőnek az értékpapír megvásárlására vonatkozó döntés meghozatalát.
Nyilvános forgalomba hozatal
Az értékpapír nem zártkörű forgalomba hozatala.
O
Operatív vezetés
Művezetők, osztályvezetők, üzemvezetők, igazgatók, akik felelősek az erőforrások hatékony felhasználásáért.
Outplacement
Foglalkozatási struktúra átalakítása miatt létszámleépítésbe kezdő vállalatok, a leépítendő célcsoportnak karriererősítő tréningeket szerveznek.
Outsourcing
A szervezetek a kevésbé fontos tevékenységeket kiszervezik a vállalatból és azokat külső cég, tanácsadó iroda látja el teljes körűen.
Önéletrajz, Curriculum Vitae, CV
Személyi adatainkat, végzettségeinket, szakmai hátterünket, ismereteinket és tudásunkat, tapasztalatunkat magába foglaló dokumentum, melyet az adott pozícióra történő jelentkezéskor juttatunk el a munkakört meghirdető munkáltató részére.
P
Pénzpiaci eszköz
Sorozatban kibocsátott, értékpapírnak nem minősülő, pénzkövetelésre szóló eszköz, amellyel pénzpiacon kereskednek.
Policentrikus marketingstratégia
A vállalat minden piacot önálló egységként kezel, és a helyi adottságokhoz igazodó egyedi marketingstratégiát folytat.
Portfólió
A portfóliókezelési-tevékenységet végző számára átadott eszközök, illetőleg ezen eszközökből a portfóliókezelési-tevékenységet végző által összeállított, többféle vagyonelemet tartalmazó eszközök összessége.
Portfóliókezelés
Az a tevékenység, amelynek során az ügyfél eszközei előre meghatározott feltételek mellett, az ügyfél által adott megbízás alapján, az ügyfél javára pénzügyi eszközökbe kerülnek befektetésre és kezelésre azzal, hogy az ügyfél a megszerzett pénzügyi eszközből eredő kockázatot és hozamot, azaz a veszteséget és a nyereséget közvetlenül viseli.
Próbaidő
A munkavállaló részére munkaszerződésben kikötött időtartam a munkavégzés kezdetétől számítva (általában 3 hónap), mely során speciális szabályok érvényesek a munkaszerződés megszűntetésére.
Profil
Személyzeti tanácsadó irodák által készített ún. jelölt profil magába foglalja az adott jelentkező szakmai hátterét, ismereteit, végzettségeit, tényleges nyelvtudását, személyiségére vonatkozó jellemzőket, az első benyomásról szóló információkat.
R
Referencia levél
A munkáltató bocsátja ki a munkavállaló részére, feltüntetve ebben az adott munkakörben szerzett tapasztalatokat, a munkavégzés minőségét és az őt ért benyomásokat.
Referencia
Olyan dokumentum, amely az előző munkáltatótól (de tanártól, szakmai gyakorlati oktatótól is) kérhető, amelyben röviden jellemzi munkavégzését, személyiségét, munkához kapcsolódó elemeit.
Referenciacsoport
A referenciacsoportok mindazok a csoportok, amelyek az ember attitűdjeire vagy magatartására közvetlen (személyes) vagy közvetett hatással vannak. Tagsági csoportok azok, amelyek közvetlenül befolyásolják az embert.
Regionális marketingstratégia
Egy-egy hasonló ország csoport piacain követett azonos marketinggyakorlatot jelent.
Rendes felmondás
Határozatlan idejű munkaviszony megszüntetésének általános formája.
Rendkívüli felmondás
Munkaviszony azonnali hatállyal történő megszűntetése rendkívüli esetekben (amikor súlyos következményekkel járó magatartást tanúsított valamelyik fél).
Researcher
A toborzás során piackutatást végző szakember, aki a potenciális jelölteket az adott cégeknél felkutatja.
Rezervációs ár
A vevő szempontjából az a legmagasabb ár, amelyet egy vevő hajlandó fizetni egy termékért/szolgáltatásért. Az eladó szempontjából az a legkisebb ár, amelyen az eladó még hajlandó piacra vinni az áruját.
Rotáció
Betanításra, motiválásra, fejlesztésre használt eljárás, amely során az alkalmazott több munkakörben szerezhet tapasztalatot.
Rövid (short) pozíció
Minden olyan befektetési pozíció, amely esetében az érdekeltség az alapul szolgáló eszköz árváltozását tekintve, árcsökkenés hatására értéknövekedésben nyilvánul meg.
S
Short list
Személyzeti tanácsadó iroda által a kiválasztás során alkalmasnak ítélt, bemutatandó potenciális jelöltek listája.
Sorozatban kibocsátott értékpapír
Ha jogszabály másként nem rendelkezik, az alapjául szolgáló jogviszonyból eredő jogokat és kötelezettségeket több azonos, egymással egyenértékű részre (névérték) osztva megtestesítő értékpapír.
SWOT analízis
= GYELV analízis, erősségek, gyengeségek, lehetőségek, veszélyek kiértékelése.
Sz
Szakképzési
alap
Szakképesítés megszerzésére szervezett szakképzési tárgyi feltételeinek fejlesztésére, új gyakorlóhelyek létesítésére és a meglévők bővítésére szolgáló támogatás a munkaadóknak pályázat útján.
Szakmai interjú
A szakmai interjú a kiválasztás legfontosabb eleme mind a jelölt, mind pedig a munkaadó számára. A siker érdekében a jelölttől elvárt az előzetes tájékozódás a cégről, annak tevékenységéről, termékeiről, kultúrájáról. Minden kérdés esetében ügyelni kell a megfelelő megjelenésre és a korrekt válaszadásra.
Szakmai ügyfél
Szakmai ügyfél az, aki rendelkezik a saját befektetési döntései meghozatalához és az ezzel járó kockázatok megfelelő felméréséhez szükséges tapasztalattal, ismeretekkel és szakértelemmel.
1. Azon szervezetek, amelyeknek a pénzügyi piacokon való működéséhez engedély kell, vagy amelyek működését szabályozzák. (Pl.: hitelintézetek, befektetési vállalkozások, más engedélyezett vagy szabályozott pénzügyi intézmények, biztosítóintézetek, kollektív befektetési rendszerek és az ilyen rendszerek alapkezelő társaságai, nyugdíjalapok és az ilyen alapok alapkezelő társaságai, árucikkel és árualapú származtatott ügyletekkel foglalkozók, helyi vállalkozások, más intézményi befektetők).
2. Nagyvállalkozások, amelyek társasági alapon az alábbi méretkövetelmények közül kettőnek megfelelnek: - mérlegfőösszeg 20 000 000 euró, - nettó árbevétel 40 000 000 euró, - saját tőke 2 000 000 euró.
3. Nemzeti és regionális kormányzatok, az államadósságot kezelő állami szervezetek, központi bankok, nemzetközi és szupranacionális intézmények, például a Világbank, az IMF, az EKB, az EBB és más hasonló nemzetközi szervezetek.
4. Más intézményi befektetők, amelyek főtevékenysége a pénzügyi eszközökbe történő befektetés, ideértve az eszközök értékpapírosítására vagy más finanszírozó ügyletekre szakosodott szervezeteket.
Szakszervezetek
Önkéntesen, hosszú távra létesített munkavállalói érdekszövetségek, melyet tagjai a saját gazdasági és szociális helyzetük javítása céljából hoznak létre.
Személyiség
A személyiség az egyén sajátos pszichológiai jellemzőinek összessége. E jellemzők viszonylag tartósan és konzisztens módon határozzák meg a környezeti hatásokra adott egyéni válaszokat.
Szervezetfejlesztés
A legfelsőbb menedzsment szintjén támogatott, hosszú távú erőfeszítés arra, hogy javítsuk a szervezet problémamegoldó és megújulási folyamatait, főleg a szervezet kultúrájának egy hatékonyabb és együttműködő diagnózisán és menedzselésén keresztül - különös tekintettel az állandó vagy alkalmi teammunkára, valamint csoportok közötti kultúrára.
Szervezeti struktúra
Az egyes feladatok csoportosításával munkakörök létrehozása, majd az egyes munkakörökhöz erőforrások és hatáskörök hozzárendelése.
Szervezeti vásárlás
Olyan döntéshozatali folyamat, amely során a formális szervezetek megteremtik az igényt a megvásárolt termékekre és szolgáltatásokra, azonosítják, értékelik a lehetséges árukat és szállítókat, majd választanak közülük.
Szolgáltatás
Olyan cselekvés, vagy teljesítmény, amelyet egyik fél nyújt a másiknak, és amely lényegét tekintve nem tárgyiasult, és nem eredményez tulajdonjogot semmi fölött. Előállítása kapcsolódhat fizikai termékhez.
T
Támogató márka
Két vállalati márkanév együttes alkalmazása.
Tanulás
Magában foglalja a tapasztalat eredményeképpen bekövetkező magatartásváltozást.
Társadalom-központú marketingkoncepció
A szervezetnek az a feladata, hogy meghatározza a célpiacok szükségleteit, igényeit és érdekeit, és a konkurenciánál hatékonyabban elégítse ki oly módon, hogy megőrizze és bővítse a fogyasztó és a társadalom jólétét.
Tartósság
A termék várható élettartamának mértéke természetes és/vagy erőltetett használat mellett.
Távmunka
Napjainkban használatos fogalom, mely lehetővé teszi munkavégzés helyszíneként a vállalat helyétől való eltérést (pl. otthon végzett munka).
Telemarketing
Reklámüzenetek eljuttatása közvetlenül az emberekhez, telefonon keresztül. In-bound: ha az ügyfél kezdeményezi a hívást, out-bound, ha kimenő hívásról beszélünk.
Teljesítményértékelés
A munkavállaló munkaköri feladatainak munkavégzésére irányuló értékelő rendszer, segíti a szervezetet céljai elérésében azáltal, hogy produktív alkalmazottat fejleszt.
Teljesítményminőség
Arra a szintre utal, amelyen a termék elsődleges funkcióit végrehajtja.
Termék
Mindaz, amit a piacon igények és szükségletek kielégítésére fel lehet kínálni.
Olyan fizikai, esztétikai és szimbolikus tulajdonságok összessége, amely a fogyasztó igényeit hivatott kielégíteni.
Termékdifferenciálás
A vállalat termékeinek elkülönítése a versenytársakétól értelmes különbségek tervezésével.
Termékéletgörbe
A termék értékesítésének mennyiségét az idő függvényében leíró görbe. A hozzá kapcsolódó magyarázatrendszer a termékéletgörbe-elmélet.
Termékelfogadási folyamat
A próbavásárlástól a termék rendszeres vásárlásáig terjedő vásárlások sorozata.
Termékfejlesztés
Az új ötletek keresésétől a termék piaci bevezetéséig tartó tevékenységek összessége.
Termékgarancia
Eladói ígéret arra, hogy áruja az általa adott minősítésnek megfelelő teljesítményt nyújt, ha pedig nem, akkor az eladó az árut megjavítja vagy a vételárat visszatéríti.
Termékhierarchia
Szükségleti csoport: Az a lényegi szükséglet, amely egy termékcsoport alapjául szolgál. Például: biztonság.
Termékcsoport: Egy szükségleti csoportot ésszerű hatékonysággal kielégíteni képes termékosztályok halmaza. Például: jövedelem és megtakarítások.
Termékosztály: Egy termékcsoporton belül valamely, szerepük szerint összetartozó termékek osztály. Példul: pénzügyi eszközök.
Termékvonal: Egy termékosztály szorosan összetartozó termékei. Összetartozásuk alapja lehet, hogy hasonló szerepet töltenek be, vagy egyazon fogyasztói csoportoknak kínálják, egyazon csatornákon át forgalmazzák őket, esetleg az árfekvésük megegyezik. Például: életbiztosítás.
Terméktípus: Egy termékvonal azon cikkei, amelyekben a termék testet ölthet. Például: határozott időre szóló életbiztosítás.
Termékjellemzők
Olyan tulajdonságok, amelyek kiegészítik a termék alapvető funkcióit.
Termékkoncepció
Eszerint a fogyasztók azokat a termékeket kedvelik, amelyek kiváló minőséget, teljesítményt és innovatív tulajdonságokat kínálnak. A termékorientált szervezetek menedzserei energiájukat arra összpontosítják, hogy jó minőségű termékeket gyártsanak és azokat folyamatosan tökéletesítsék.
Termékmárka
Meghatározott terméket vagy termékvariációt jelölő márkanév.
Termékmix
A termékmixbe/választékba tartoznak mindazon termékek, amelyeket egy adott eladó kínálatában tart.
Termelési koncepció
A termelési koncepció szerint a fogyasztók az olcsó és széles körben elérhető termékeket részesítik előnyben. A termelésorientált szervezetek menedzserei a magas termelékenységre és a széleskörű elosztásra helyezik a fő hangsúlyt.
Termelési orientáció
Olyan vállalati gazdálkodási magatartás, amely során a termelőüzemek gyártási tevékenysége a meghatározó, míg kevés figyelmet fordítanak a vevőkre és a piackutatásra. Az árképzés alapja, illetve a fő vezérelv a költségcsökkentés. Az értékesítési szervezet feladata kizárólag az eladás.
Termelői képviselő
Olyan cég, amely több termelőt képvisel, és értékesíti termékeiket. a belső értékesítési apparátus helyett, vagy amellett alkalmazzák, megbízással.
Toborzás
Azon tevékenységek összessége, melyek a megfelelő számú szakképzett jelentkező megszerzésére irányulnak.
Tömegkommunikáció
Amikor egy kommunikátor különböző technikai eszközök segítségével a nagyközönséghez szól.
Tőzsde
A hatékony tőkeáramlás, tőkeértékelés, az árfolyam és egyéb kockázat megosztása érdekében a tőzsdei termékek keresletét és kínálatát koncentráló, azok kereskedését lebonyolító, a nyilvános árfolyam-alakulást elősegítő gazdálkodó szervezet.
Tőzsdei kereskedő
A tőzsdén kereskedési joggal rendelkező személy.
Tőzsdei termék
A tőzsdén forgalmazott pénzügyi eszköz, deviza és áru.
Tőzsdére bevezetett értékpapír
A tőzsdei értékpapírlistán szereplő értékpapír.
TQM
Total Quality Management, teljes körű minőségirányítás.
Trend
Bizonyos erősségű és időtartamú események tartós irányzata vagy egymásutánisága.
U
Utódlástervezés
Bizonyos (általában menedzseri) pozíciók esetében előre tervezés a lehetséges megüresedésre.
Ü
Ügyfélszámla
A befektetési vállalkozás ügyfele pénzeszközeinek nyilvántartására szolgáló, befektetési vállalkozás, hitelintézet, árutőzsdei szolgáltató által vezetett számla.
V
Vállalat termékei iránti kereslet
A vállalat különböző szintű marketing-erőfeszítései mellett becsült részesedése a piaci keresletből.
Vállalati előre jelzett forgalom
Kiválasztott marketingterv és feltételezett marketingkörnyezet alapján becsült vállalati értékelési szint.
Vállalati kultúra
Egy adott csoport által a külső alkalmazkodás és a belső integráció érdekében kitalált, felfedezett és továbbfejlesztett alapelképzelések sora.
Vállalati márka
Széles termékcsoportot jelöl, más márkanév alkalmazása nélkül.
Védjegyoltalom
Védjegyoltalomban részesülhet minden olyan megjelölés (szó, szóösszetétel, betű, szám, kép, színösszetétel, sík vagy térbeli alakzat, hang vagy fényjel, vagy ezek együttes alkalmazása), amely alkalmas áruknak és szolgáltatásoknak más áruktól és szolgáltatásoktól történő megkülönböztetésére.
Végkielégítés
Egyfajta anyagi kárpótlás munkavállaló részére, amennyiben a munkaviszonya a munkáltató rendes felmondása vagy jogutód nélküli megszűnése következtében szűnik meg.
Vertikális marketingrendszer
Az értékesítési út szereplői közötti valamilyen mértékű vertikális integráció megléte.
Vevőorientáció
Olyan gondolkodási mód és gazdálkodási gyakorlat, amely a vállalat minden döntését a vevő kívánságainak rendeli alá.
Z
Zárt végű befektetési alap
Olyan befektetési alap, amelyre a futamidő lejáratának kivételével vissza nem váltható befektetési jegyek kerülnek kibocsátásra és forgalomba hozatalra.