A szolgáltatás fogalma

A szóalkotás egyik formája a szóképzés. A képző az alapszóhoz járul, az új szó a származékszó. A képző megváltoztatja a szó jelentését, gyakran a szófaját is.
Feladat: Csoportosítsa a képzett szóalakokat a szerint, milyen szófajú szó volt az alapszó és milyen származékszó jött létre a képző/k segítségével! Amikor mindent megoldott, kattintson a "Válasz ellenőrzése" gombra!
Szolgáltatás: erőforrások felhasználása () fogyasztói () igényeket kielégítő () nem termelő () tevékenységekre.
A szolgáltatás () erőforrásokat használ fel, inputjait átalakítja. A szolgáltatás elvégzése () nyomán azonban új anyagi () jószág nem keletkezik. A szolgáltatás megvalósulásának () eredménye valamilyen termelési () vagy fogyasztási () szükséglet () kielégítése ().

Szolgáltatás jellemzői:

A szolgáltatás eredményének a fizikai - mennyiségben való számbavétele általában nem lehetséges (). Terjedelme inkább a tevékenység tartalmán, tartósságán () és intenzitásán () mérhető. A szolgáltatás - megkezdésének () időpontjában általában megkezdődik a fogyasztás () is. Egyes esetben a szolgáltatás létrehozása és fogyasztása időben teljesen egybeesik, Más esetben a fogyasztás tovább tart. Egyes szolgáltatási fajták örökös használatúak (pl. oktatás útján szerzett alapismeretek)

A szolgáltatás nyújtásához () általában - szükséges a fogyasztó jelenléte, a személyes jelleg az eladó és a vevő között.

Általában jellemző a szolgáltatásra, hogy helyhez kötöttebb, mint a - termék termelése (). (kevésbé szállítható, tárolható, importálható, exportálható)

A szolgáltatás intenzíven fejlődik, és a szolgáltatás területén fokozódik a munkamegosztás. A szolgáltatás szerepe világszerte növekszik, és a szolgáltatási szféra erőteljesen bővül. A termelési folyamatok () és a szolgáltatások gyakran összefonódnak.

A szolgáltatás számos szempont szerint csoportosítható:

1. Szolgáltatások tárgya:
dologra (már használatban levő, - vagy új dolgokat teszik szükségletek kielégítésére () alkalmasabbá, pl. javítószolgálat, tisztítás…)
személyre irányuló (emberek helyzetében hoz - létre kedvező (névszóból névszó) változást () , pl. kulturális () és oktatási () szolgáltatások)

2. Jellege alapján fizikai-anyagi (), nem anyagi, szellemi () szolgáltatás

3. Termelés szerint termelő, nem termelő szolgáltatás

4. Személyi szolgáltatás lehet: egyéni vagy kollektív jellegű

5. Szolgáltatás fogyasztóját () be lehet-e azonosítani piacosítható (címzettje ismert, a - szolgáltatásért díjazás kérhető) nem piacosítható (felhasználási köre - meghatározhatatlan)

6. Megvalósulás (), az igénybevétel időbeli ritmusa szerint: hosszú ideig, folyamatosan megvalósuló () szolgáltatás (pl. jogvédelem, - biztosítás ismétlődő () szolgáltatás (pl. karbantartás) egyszeri (), alkalmilag előforduló egyedi () szolgáltatás (pl. jogi szolgáltatások)

7. Kézzelfoghatóság () szerint kézzelfogható (pl. cipész), nem kézzelfogható (pl. tanácsadás (), biztosítás ()

8. Szállíthatóság () szerint - szállítható () és nem szállítható.